
مفاد حقوق مصرف کنندگان
حق برخورداری از سلامتی و ایمنی
- مصرف كننده اطمینان حاصل كند كه كالایی كه در اختیار او قرار می گیرد، هیچ گونه آسیبی به تندرستی او وارد نمی كند.
حق داشتن اطلاع رسانی صحیح و كامل
- كلیه اطلاعات لازم برای انتخاب آگاهانه كالا در دسترس مصرف كننده گذارده شود و مصرف كننده در قبال تبلیغات گمراه كننده یا اطلاعات نادرست مورد حمایت قرار گیرد.
حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار
- مصرف كننده باید از حق انتخاب آزادانه برخوردار باشد و در یک فضای رقابتی قادر شود كه از بین انواع كالاها و خدمات، كالا یا خدماتی را كه به كیفیت آن اطمینان دارد با قیمتی رقابتی خریداری نماید.
حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری ها
- دولت ها مكلفند در تصمیمات اجرایی خود منافع مصرف كنندگان را لحاظ كنند و نیازهای اساسی آنان را تامین نمایند.
حق داشتن جبران خسارت
- مصرف كننده از حق خسارت برخوردار است و باید خسارت وارد به وی در نتیجه خرید كالاهای نامطلوب یا عرضه نادرست كالاها و خدمات جبران شود و به دعاوی او در این مورد به طرز منصفانه رسیدگی شود.
حق آموزش
- آموزش مصرف كننده و افزایش تخصص و مهارت وی در انتخاب كالاها و خدمات باید مورد توجه قرار گیرد.
حق داشتن محیط زیست سالم
- مصرف كننده حق دارد كه از محیط كار سالمی برخوردار باشد به گونه ای كه از مشكلات زیست محیطی كه رفاه وی و نسل های آتی را تهدید می كند در امان باشد.
حق داشتن تشكل
- مصرف كنندگان اجازه دارند كه برای حفظ حقوق یا حمایت از منافع خویش به ایجاد تشكلهای صنفی اقدام كنند. دولتها باید در چارچوب منافع با سازمانهای مصرف كنندگان، توزیع كنندگان و تولیدكنندگان همكاری نزدیك داشته باشند و مقررات با استانداردهای لازم برای نظارت بر فعالیت های آنان تدوین نمایند.