مصرف كننده اطمینان حاصل كند كه كالایی كه در اختیار او قرار می گیرد، هیچ گونه آسیبی به تندرستی او وارد نمی كند.
حق داشتن اطلاع رسانی صحیح و كامل
كلیه اطلاعات لازم برای انتخاب آگاهانه كالا در دسترس مصرف كننده گذارده شود و مصرف كننده در قبال تبلیغات گمراه كننده یا اطلاعات نادرست مورد حمایت قرار گیرد.
حق برخورداری از بازار رقابتی و ضد انحصار
مصرف كننده باید از حق انتخاب آزادانه برخوردار باشد و در یک فضای رقابتی قادر شود كه از بین انواع كالاها و خدمات، كالا یا خدماتی را كه به كیفیت آن اطمینان دارد با قیمتی رقابتی خریداری نماید.
حق لحاظ شدن تامین نیازهای اساسی در تصمیم گیری ها
دولت ها مكلفند در تصمیمات اجرایی خود منافع مصرف كنندگان را لحاظ كنند و نیازهای اساسی آنان را تامین نمایند.
حق داشتن جبران خسارت
مصرف كننده از حق خسارت برخوردار است و باید خسارت وارد به وی در نتیجه خرید كالاهای نامطلوب یا عرضه نادرست كالاها و خدمات جبران شود و به دعاوی او در این مورد به طرز منصفانه رسیدگی شود.
حق آموزش
آموزش مصرف كننده و افزایش تخصص و مهارت وی در انتخاب كالاها و خدمات باید مورد توجه قرار گیرد.
حق داشتن محیط زیست سالم
مصرف كننده حق دارد كه از محیط كار سالمی برخوردار باشد به گونه ای كه از مشكلات زیست محیطی كه رفاه وی و نسل های آتی را تهدید می كند در امان باشد.
حق داشتن تشكل
مصرف كنندگان اجازه دارند كه برای حفظ حقوق یا حمایت از منافع خویش به ایجاد تشكلهای صنفی اقدام كنند. دولتها باید در چارچوب منافع با سازمانهای مصرف كنندگان، توزیع كنندگان و تولیدكنندگان همكاری نزدیك داشته باشند و مقررات با استانداردهای لازم برای نظارت بر فعالیت های آنان تدوین نمایند.