چگونه فرش دستباف را تمیز کنیم؟

3899 Paktin | پاکتین

فرقی نمی کند اولین باری باشد که فرش دستباف خریده اید یا خیر، باید توجه داشته باشید که اطلاع از روش های مناسب تمیز کردن و روش‌های نگه داری هر وسیله با ارزشی مثل فرش، فاکتوری کلیدی است.

فرش های دستباف ایرانی انواع مختلفی دارند که اکثرا روش پاک سازی مشابهی را دارا هستند. گام به گام با روشی که در ادامه خدمت‌تان ارائه می کنیم همراه باشید.

 

3899 Paktin | پاکتین

1- هر هفته فرش‌تان را جارو بکشید

جاروبرقی کشیدن راه کاری استاندارد است. اما لازم است توضیحات مناسبی راجع به آن داده شود. مانند هرقالی دیگری، هوشمندانه است که زود به زود فرش را جارو بکشید تا چرک یا کثیفی بر آن ننشیند. با این حال در حین انجام این کار باید دقت زیادی به خرج دهید. بخش میانی و اصلی فرش را جارو کنید ولی به حاشیه هایش کاری نداشته باشید تا فرشتان دچار آسیب نشود.

2- از برس جاروبرقی استفاده نکنید

برس چرخشی جاروبرقی را به کار نبرید. سرعت تسریع شده این برس ها در طول زمان باعث فرسودگی بافت فرش خواهد شد. همچنین سعی کنید سرعت مکش جاروبرقی زیاد نباشد.

3- فرش دستباف را بشویید

هر شوینده ای غیر از  شامپو فرش ممکن است به فرش آسیب بزند. نکته ی اصلی در شست و شوی فرش این است که با دقت و به آرامی انجام شود. قبل از هر اقدامی، بخش کوچکی از فرش را بشویید و اطمینان حاصل کنید که فرش کمرنگ یا لکه دار نشده و فرسوده تر به نظر نمی سد.

از یک برس نرم یا اسفنج استفاده کنید. همه ی بخش ها از جمله حاشیه فرش را در آب جاری شستشو دهید، سپس آب های اضافی را خشک کنید.

حالا اجازه دهید بخش جلویی فرش خشک شود. بعد از خشک شدن یک طرف آن، فرش را بچرخانید. در ادامه این مرحله، فرش را جارو کشیده یا برس بزنید تا مطمئن شوید رطوبتی در بافت آن باقی نمانده و پرزهایش به هم نچسبیده اند

cleaning area rugs new rug cleaning and rug wash rug spa nj carpet cleaning the rug with of cleaning area rugs Paktin | پاکتین

4- لکه های فرش دستباف را پاک کنید

پاک کردن لکه ها روی فرش دستباف مساله ای کاملا متفاوت است. اگر نوشیدنی، چسب مایع یا هرچیز دیگری روی فرشتان ریخته و لکه ایجاد کرده است؛ وسیله ای زیر آن بگذارید تا به خشک کردن فرش کمک کند. این وسیله میتواند هر ظرف یا سطلی باشد که آب بتواند در آن بچکد و از فرش خارج شود.

هنگام تمیز کردن اول آن را پاک کنید. اگر این نقطه را با بی دقتی خیس کنید، امکان دارد لکه به جاهای دیگر فرش هم منتقل شود. از اسفنج یا تکه ای پارچه برای پاک کردن الیاف استفاده کنید تا از چسبیدن مواد تشکیل دهنده لکه در اثر اصطکاک جلوگیری شود.

5- فرش دستباف را گردگیری کنید

برای این کار فرش را بیاویزید و با جارو از هر دو طرف به آن ضربه بزنید تا گرد و غبار آن خارج شود. با این کار الیاف فرش تمیز، ثابت و یکدست می‌مانند.

 

iman
ارسال دیدگاه